تماس با ما لوگو

با ما به جهان کتاب‌ها بیایید

سی سالگی مجله جهان کتاب

سی سالگی مجله جهان کتاب

سی سالگی مجله جهان کتاب

حسن میرعابدینی

 

 

مطبوعات ادبی که از دهۀ 1290 شمسی پدید آمدند، وجه مهمی از تاریخ ادبی معاصر را تشکیل می‎دهند. آنها از سویی، به عنوان پایگاه ادبیات مدرن، فضاهایی برای چاپ نوع‏های ادبیِ تازه مثل مقالۀ روزنامه‎ای و داستان و نمایشنامه ایجاد کرده‌اند- به عنوان نمونه اشاره می‎کنم به چاپ چرند پرندِ دهخدا در صوراسرافیلِ تهران، قصۀ «فارسی شکر است» از جمال‎زاده در کاوۀ برلن، و نمایشنامۀ میرزاآقا تبریزی در روزنامۀ اتحادِ تبریز.

از سوی دیگر، نشریات امکانی برای مکتوب شدن و رشد دیدگاه‎های انتقادیِ اجتماعی و ادبی فراهم آورده‌اند. در واقع، شکوفایی نشریات ادبیِ تاریخ معاصر با تشکیل انجمن‎هایی که شخصیت‎های علمی و ادبی را گرد هم می‎آورند ارتباط دارد.

غالباً بخش اعظم روزنامه‎‌‌های عصر مشروطه به قلم یک نگارنده نوشته می‎شد. اما وجود مجلات مدرن به شیوۀ نمونه‌های اروپایی، مثل ماهنامۀ دانشکده به سردبیریِ ملک‌‎الشعرا بهار، مستلزم حیات ادبیِ سازمان‎یافته و نزدیکی فکریِ یک گروه نویسنده و مترجم بود. در واقع، انجمن‎های ادبیِ موجدِ مجلات مدرن و خودِ این مجلات، از مظاهر زندگی شهریِ ایرانِ قرن بیستم محسوب می‎شوند و پیدایش آنها در دهۀ 1290- 1300 شمسی امکانات فکری و نوشتاریِ جدیدی را پدید می‎آورد.

به قول ایرج افشار، مطبوعات تا دهۀ 1340 «مدت هفتادوپنج سال یگانه وسیلۀ مکتوبِ ارتباط علمی و فکریِ افراد جامعۀ ایرانی بود». یان ریپکا، ایران‌شناس چک، نیز روزنامه‎نگاری را بهترین آینۀ ادبیِ آن روزگاران به تاریخ‎پیوسته می‌شناسد.

مجلات بیش از روزنامه‌ها که به اخبار روز می‎پردازند، از زندگی فکریِ جامعه حکایت می‎کنند و سبب تحول عمده‎ای در نظام ادبیِ زبان فارسی می‎شوند. برخی از این مجلات، در نتیجۀ تداوم انتشار در زمانی طولانی و شهرت نویسندگان آنها، در تاریخ ادبیات جایگاه قابل اعتنایی یافته‏اند. آنها به سبب نقشی که در ارتقای سطح آگاهی دارند، از عوامل توسعۀ فرهنگی به‎شمار می‎روند.

در جامعۀ ما، نشریاتی که به مسائل حوزۀ نشر می‎‌‌پردازند و، با انتشار نقد و بررسی کتاب و اخبار مربوط به آن، به ترویج کتابخوانی و رشد اندیشۀ انتقادی می‎اندیشند، معمولاً دیر نمی‎پایند- به سبب عواملی از قبیل کمبود خوانندۀ چنین نشریاتی، و سنگ‎اندازی‎ها و موانع موجود بر سر راهِ نشر آنها. در نتیجه، کار اداره‎کنندگان آنها دشوارتر می‌شود. در ممالک پیشرفته هم معمولاً چنین مجلاتی خوانندگان محدودی دارند، اما نهادهای آموزشی و فرهنگی از این قبیل مجلات حمایت می‎کنند.

یکی از نمونه‎‌های مشخصِ دشواریِ نشر مجلات فرهنگیِ ارزنده در جامعۀ ما، گاهنامۀ کتاب امروز است که با وجود برخورداری از تیم تحریریِ قوی و امکانات بنگاه انتشاراتی فرانکلین، از مهر 1350 تا زمستان 1353، تنها هشت شماره از آن روی طبع و نشر دید. اما جهان کتاب از مهرماه 1374 تا امروز، یعنی سی سال، بی وقفه منتشر شده است.

می‎دانیم که انتشار مداوم مجله‎ای قابل اعتنا کار ساده‎ای نیست- آن‎هم مجله‎ای مستقل در حوزه‎ای تخصصی مثل نشرکتاب و معرفی جریان‎های فرهنگی/ ادبی. جهان کتاب، به سبب تداوم انتشار و حفظ کیفیت مطالب، از معتبرترین نشریات فرهنگی/ ادبیِ سال‎های پس از انقلاب به‎شمار می‎آید. بنا بر این، هر دانشجو و محققی که بخواهد دربارۀ نشرِ ادبیات و تاریخ و دیگر شاخه‌های علوم انسانی در بیست ‎و پنج سال گذشته مطالعه و تحقیق کند، از مراجعه به دورۀ جهان کتاب بی نیاز نیست. مروری هرچند کوتاه در شماره‎های منتشر شدۀ این نشریه مؤیّد آن است که کوشش دست‎اندرکاران آن پربار بوده است. زیرا، به مرور ایّام، حول این مجله، فضایی فرهنگی ساخته شده است.

شکل‎گیری و ادامۀ حیات فضاهای ادبی و انتقادی در گروِ به‎وجود آمدن نشریاتی است که بر رشد جریان‎های نقد ادبی و فرهنگی تأثیر بگذارند و به محلی برای مکالمۀ اهل فرهنگ بدل شوند- و این در جامعه‎ای که مکالمه کمتر جایی در آن دارد، اهمیتی وافر دارد. چاپ نقد از منتقدانی با صداهای متفاوت، جهان کتاب را نشریه‎ای علاقه‎مند به شکل‎گیریِ فضای گفتگویی (مکالمه‎ای) بین خوانش‎های گوناگون نشان می‎دهد.

یعنی به جای آنکه از نقد محملی بسازد برای تصفیه حساب های شخصی، می‎کوشد در حدّ مقدورات- به‎هر حال زمان و مکان چاپ آن را نباید فراموش کرد- دیدگاه‌های مختلف را به‎صورتی بی‎طرفانه مطرح ‎کند. و شاید بتوان گفت: از معدود مجلات ما است که به ارزش متن، بیش از نام نویسندۀ آن اهمیت می‎دهد- نکته‎ای که در موفقیت حرفه‎ایِ مجله بی‎تأثیر نبوده است.

گسترش اندیشۀ انتقادی از مهم‎ترین دستاوردهای نشریات ادبی/ هنری است. آنها با چاپ تألیف‎ها و ترجمه‎های متنوع، و ایجاد اندیشه‎‌ها و اسلوب‎‌های زبانی/ فرمیِ تازه برای اثرآفرینان بومی، در تحول ادبی جامعه ایفای نقش می‎کنند. چنین است که، با بررسیِ این قبیل نشریات، می‎توان در علل و اسبابِ تغییر دوره‎های تاریخی تحقیق کرد.

آنها معرّف وضع فرهنگی/ ادبیِ زمانۀ انتشار خود هستند و، در عینِ تداوم بخشیدن به جریان‎های فکری/ ادبی، بر آ‎نها اثر می‎گذارند. در واقع، با تداوم انتشار و با گردِ هم آوردن اثرآفرینان، به نهادینه شدنِ تحولات فرهنگی کمک می‎کنند. جهان کتاب، با استمرار در انتشار نوشته‎های مؤلفان، چونان پلی ارتباط آنها و خوانندگان‎شان را حفظ می‎کند. همچنین، با معرفی و بررسیِ تازه‎های نشر، راه ارتباطی مناسبی بین ناشران و خوانندگان به‎شمار می‎آید. بر عهدۀ ناشران است که طی کردن این راه را بر جهان کتاب آسان‎تر سازند.

اهمیت جهان کتاب در چاپ تحقیقاتی در مورد جنبه‌های گوناگون علوم انسانی، مسائل و مشکلات نشر، و نقد و معرفی کتاب‎ است. جهان کتاب کمتر شعر و داستان چاپ کرده اما در زمینۀ نقد و بررسی آنها کوشیده است. در واقع، بی‎آنکه به جُنگ ادبی تبدیل شود، وظیفۀ ژورنالیستیِ خود- خبررسانی با زبانی زنده- را انجام داده است.

اگر مقایسه کنیم شماره‌‎های اولیۀ آن را متوجه می‎شویم که هم به لحاظ شکل ظاهری و هم کیفیت مقالات، درجا نزده است. هم خبری است و هم تحلیلی و انتقادی: ترکیب متناسبی از مقالات تألیفی و ترجمه‌ای. با آرزوی تداوم انتشار جهان کتاب.

 

بخارا، شمارۀ 170، مهر و آبان 1404

ادبیات

تاریخ

هنر

فلسه

علم

 

ادبیات

تاریخ

هنر

فلسه

علم

 

ادبیات

تاریخ

هنر

فلسه

علم

 

سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه